Sunday, May 2

refleksi diri

im aifaahusna. nk buat refleksi diri sekejap ni.

syukur alhamdulillah aku dapat mcm2 tawaran selepas exam penghabisan era sekolah ni. tp ipts la sume nye. itu aku rase mmg ramai gila la yg dpt kan. so, takdelah bangga sgt. hek3

dgn berbekalkan dan bermodalkan result aku yg tak berapa nk gempak dan membanggakan ibu bapa ku, aku pn mohonlah macam2 biasiswa yg layak. antaranya JPA, TM, BNM. tp yg plg feras sekali, pye la byk biasiwa aku mohon, dpt interview cume satu je. JPA (jangan pandang atas). hkelahhhh.. poyo lak dorg ni tanak amek aku kan. haha. *demanding lak tu. tak sedar diri aku ni.

ni la JANGAN PANDANG ATAS punye ayat suro aku dtg.
bukti bukti. haha

mule2 dpt ni, aku mmg excited gila babi nk mati oh! yelaa. mase aku bace2 syarat dy tu, seriously aku ckp, aku meleleh meraung melalak dan sewaktunya dohh! tu sume sbb byk sgt kos yg aku tak lyk mohon. yelaa, nk pegi oversea kene pandai english. tp da nasib kan. english aku dpt b+. tak dpt la nk mohon. tp nk sedapkan hati, aku pn mohon jgk laa yg layak.
DIPLOMA KEJURUTERAAN KOREA. kenape korea ek? adehh. mase ni mmg aku tgh gilakan GU JUN PYO. tu yg gi mohon korea walaupun aku tahu korea pye teknologi tak sehebat jepun. tp da obses gila gilaaaaaa ngn si junpyo tu kan. aku pn mhon je la dgn harapan dpt jumpe dy nnt. pastu aku pn buat la sket2 research pasal korea, pasal jpa ni, cmne interview tu sume sumee. bile baca je, pehh! gua ckp lu. mmg seram doh. time aku bace menggigil tgn jejari kaki sume. bulu2 segala bagai pn bergoyang2. haha. cuak doh. pastu aku decide, tanak pegi intview ni. then2 kene marah gile pye babi ngn mak. pehhh, bisa siakk.

mak : asal kau tanak pegi? mak bukan nk kau pegi korea tu. mak tahu kau takkan dpt punye lah. tp mak nk kau amek pengalaman inteview. pegi je la. tu pn ssh ke? bukannye kau kene gi jalan kaki. kan mak yg hantar. ape masalahnye skg ni?

huuu., mak aku mak aku. aku takut la mak. adehh, leceh lagi nk siapkan sijil2 bagai tu sume. mak nii. tak paham2.

pastu kan mak aku merajuk doh! sebabnye aku tanak pegi interview tu. aduhai mak aku. nk disenangkan cerita, aku pn gi je la jpa tu. tak prepare pape pn kot. dtg belenggang je tanpa ilmu di dada minda. pehh, aku mmg sgt down mase tu. dikelilingi budak2 straight a bukan sng beb. pehhhhh. overall, mase interview tu mmg HANCOR LEBUR. hahahahahahah. padan muke. tp, atleast aku ade la jgk pengalaman disoal siasat. betul kata mak tu. thanks mak.



lepas tu pulak, aku dpt UTP pye invite. tp yg ni bukan tajaan. aku dpt persendirian. dua hari kene berkampung kat universiti dorang. mule2 dgr mmg excited gile. bukan sume org leh masuk suke2 kat utp tu kan. kali ni mmg aku tekad dan nekad nk pergi. siap da susun dokumen2 sume. tp ttbe je mlm before gerak tu kan, ttbe je bapak aku dtg. dy mcm syco2 aku.

abah : abah bukan ape dik. abah byk keje sbnrnye. lgpn bnde ni persendirian. bukan tajaan. abah dah penat nk tanggung anak utk ipts. abah nk anak abah yg last ni masuk ipta pulak. jd doktor. jgn la ikut jejak langkah akak2 kau.

bile aku da dgr cmtu, aku pn mcm feras jgk la. nmpak la yg abah tanak aku pegi cume dy gune bahasa kiasan. aku mmg kesian kan bapak aku tuh. dy mmg byk keje. lgpn aku mmg tak aim nk masuk utp pun. so, utk ape aku pegi camp tu kan? mmg la dpt pengalaman tp macam menyusahkan. aku tanak la kasi dorang ssh lg. so, last2 aku pn decide tak pegi. hmmmmm sgt feras sedih menyesal kecewa. arhhh!



lepastu, tgu la sampai april. tgu offer lagi.



april...

aku bgn pagi2 sbb nk online. qada tak online malam td. biasa laa, on pc je msti bukak facebook. pastu pegi home je, aku bace ramai gile yg tulis;

aku dpt melaka. haha
kolej matrikulasi melaka
anyone dpt melakaa?

adehhh, aku pn mcm cuak la. asal dorg letak post cmtu kan. da kuar ke matrix. pehh aku lmbat la seut! mane bole jd ni. ish! pastu aku dgn gelabah dan kabutnye pegi la bace2 status dorg dgn harapan dpt jumpe link semakan tu. so, keje aku senang la. takya nk cari2 kat web moe tu. pastu masuk2 no ic yg cun tu, kua la bnde ni.




dengan ini, aku ditawarkan ke kolej yg same mcm mereka2. aduhaii, same lagi. tak berkembang minda. haha. aku tak berapa nk excited mule2 tp bile aku curi2 cek kekasit aku pye matrix, baru la aku melompat2 kegirangan. hahahahahahah! dy pn dpt melaka jugakkkkk! ok, dlm otak aku da plan mcm2 yg sememangnya devil gila! hohoho.

tp bile da tgh hari tu, aku pye excited tu da hilang sbb aku mule berfikir rasional dan matang. ececehh. aku mmg tanak masuk matrix. tu aku pye matlamat sejak spm. tak kesa la dpt diploma ke hape ke, yg penting aku mmg takkan masuk MATRIX. aku pn tak tau kenape aku fikir cmtu. mybe aku rase mcm matrix tu tak bagus kot. KOT LAAAAAA.
tp aku tak memandang rendah budak2 yg masuk matrix tu. serious. aku mmg salute kat dorg sbb dorang sanggup terima cabaran belajar kat situ.

*utk kwn2 aku yg masuk matrix, aku doakan korang semuga berjaya! stdy hard. istilah stdy smart takde kat matrix tau. haha. (sukati aku je)

keputusan : ona tak masuk matrix. lgpun surat matrix tak sampai lagi pn. mmg dy tahu aku tanak masuk matrix la kot. jimat kertas dy. haha




tak lame lepas dpt tahu matrix tu. aku dpt ni pulak.


panggilan interview SPA (saya paling alim). haha. excited 60%. masuk spa ni mmg untung laa sbb lepas belajar kt terus kerja. tp takat diploma je laa. esok aku intview tp aku terase malas nk pergi.

alasan : aku tanak masuk sini. takut nnt bile da kerja tanak sambung belajar sbb kt da ade duit sndiri dan bole beli rumah sndiri. abah tak menyokong. tak prepare pape lagi.

okeh, tu antara alasan aku. bila ckp dgn mak, tanak pegi. mak dgn reaksi biasa, sukati kau lah dik. mak malas nk layan. wasting my time. pehhh, mak ni. ape laa. sepatutnye tolong la anak dy ni. dy nk serahkan segalanye kat kita plak. kadang2 aku tension dgn perangai mak aku yg cepat merajuk. korang pn tau kan. aku penah cite. hmmm. aku pn tak tahu nk pegi ke tanak.

bab ni tiada kesudahan sehingga hari esok berakhir.




lepas tu aku dpt ni pulak.


okeh! yg ni mmg paling **** seuttttttttt! penat aku tgu tgu tguuuuu tapi atlast, TAK BERJAYA! huhh? apekah? aku mmg tak cukup layak ea? aduhaii. aku mmg feras la wehh. tp takpelah. bukan rezeki aku nk jd cikgu. terpaksa la ikut plan b. hmmmm




terakhir dan perawat duka.


aku dapat UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA! hakhakhahahakkk. mmg tak sgke akan dpt sini. huuuuuu bersyukur sgt. atlast, aku tahu dah ape aku nk jd bile da besar nnt. da ade aim daaa. bagus la mcm ni. sng kerja. haha

ramai gila kot yg dapat uitm. tp tak sme tmpat laa sbb kampus uitm kan byk. tp aku nk ckp jgk. budak hostel tigs batch 05-09 berkampung kat uitm! hahahahahah.

tp kan kannnnn, sbnrnye aku nk sgt masuk um.
sbb : um pye kampus besar. pastu um antara ipta yg bgs kat malaysia. so, lecturer cnfirm2 la bgus. tp apa kan daya. aku mmpu dpt uitm je. tp ok la tu. asasi jugak. alhamdulillah. atleast aku dpt jgk masuk ipta dan dpt la aku ringankan beban mak bapak aku.



baiklah. dah kene marah dah ni. sbb dari td online je. mak aku da bising2 suro off. aduhaii.

aku nk umumkan yg aku akan masuk UITM PUNCAK ALAM mengambil kos ASASI SAINS.
skrg masanya aku nk bizikan diri mengepek barang2 utk ke u nnt. ah, excited dohh! haha. fb tu aku da jarang online sbb aku da mls nk layan notification dan request2 jadah tu. huh.

hal spa tu, aku bia je la. tp sbnrnye aku takut jgk ni sbb azim ckp kalau tak pgi interview spa tu nnt nama akan di blacklist. huh? betul ke? aiseymen mamat ni. saje je kan nk takutkan aku. grrrr.

selamat maju jaya utk korang! buat pilihan yg paling tepat oke. this is your future. jgn ikut ckp org mahupun makhluk halus. haha.

tata.






No comments:

Post a Comment